الأحد، 18 يوليو، 2010

خايفه

-خايفه جدا
ليه بس يابنتي....من ايه قولي؟؟؟؟؟(دا انا)
-خايفه ليكون بيتسلي بيا
يرااااااااااااااجل.....(دا بردو انا...كالعاده برخم)
الظااااهر ان في حاجه ..قري واعترفي بدال ما.....انتي عرفاني
-بأبتسامه صغيره كدا...بدأت تحكيلي:بصي ياسوني
انا من فتره حسه بحاجه غريبه من ناحيه حد كدا...مااعرفشي ايه هي
بجد حد كويس وكل حاجه
هو جه وقلها فوشي..انه بيحبني وعاوذ يتقدملي
بعد نفاذ صبري وشويه هشد شعري منها....امااااااااااااال ايه المشكله بس
-ياسوني انتي عرفه..كل القصص اللي حولينا مفيش ولا وحده منها انتعت صح
يأما مكملين غلط..يااما الموضوع بايظ بايظ وموش قدرين يسيبوا بعض بالرغم من في حجات موش صح بيعملوها
انتي ذي ماشايفه كدا في حاجه مبشره؟؟؟
انا خايفه...يكون كلام وبس علشان يتسلي بيا
في ناس كتير اوي..اوي بيعملوا حجات ذي ماشفتي كدا بأسم الحب والجواذ غلط كتير
وفي بنات احنا عرفنهم كويس..قالوا موش هنعمل وموش هنسوي..للاسف لقيناهم اتقلبوا 180 درجه
انا خايفه اضعف ذيهم
بعد اما ضربت عصير المنجه اللي بحبو بتاعي..والتفكير قليلا قلتلها بصي يابنتي
طبيعي انك تخافي وطبيعي انك تقلقي من اللي جاي
بس ماتخليش خوفك دا يبقي خوف وتردد
صحيح حصل حولينا كتير..ويعتبر كل القصص فشلت الا من رحم ربي
بس ذي مافي فشل في نجاح بردو...حتي لو في فشل اكيد البنات بتتعلم من التجربه دي واللي مرت بيها
انها ماتصدقشي اي كلام يتقلها..وتفكر وتخلي عقلها قبل قلبها
بس خلي بالك...ان البنات دي هما حطوا نفسهم فوهم كبير ..لاهو قلها انا عاوذ اخد خطوه رسمي ولا غيرو
مشيوا ورا قلبهم ووصلو لدرجه ممكن انه هو نفسه مايبصلهاشي بعد كدا علشان كل حاجه ادتها قبل اوانها
لاذم كل حاجه تديها الاول بالعقل...ولما تمشي بالعقل هتعرف الصح من الغلط
وبعدين دول كانو بيتسلوا ...لكن اللي جايلك دا حد محترم وانا مشفتش انه عاوذ يتسلي ولا حاجه وجه وخبط علي الباب
يعني موش عاوذ يقضيها ولا حاجه...وماتخفيش..وقت الذنقه قوليلي بس وهتشووووفي
ومعلشي ياااااعني...ليا نظرا فالناس بردووو..هيهيهييييييييي
-وضحكت وبصتلي بصه غريبه...بس عرفت معانا ايه وكملنا اليوم مع بقيه البنات
المشكله ان فعلا القصص اللي كانت حولينا خلت الواحد يتعقد..مبين خروج من ورا الاهل...رايحين وجايين مع بعض وانكجه بقي والجو دا...وطبعاااااا السيكرته اللي اعرفها اللي بجد الكبار لو عرفوها هتبقي مشكله كبيره جدا
بس ممكن يكون عندها حق لان مفيش حد مضمون الايام دي
وبردو نرجع نقول هنشوف التصرفات ونخلي بالنا من كل حاجه بنعملها..موش علشان خاطرنا لا
علشان خاطر ربنا اولا........صوح كلامي و لااااااااااااا:)

هناك 37 تعليقًا:

  1. صووووح طبعا..... وانتي تقولي حاجة غلط!!

    المهم انتي عاملة ايه؟؟؟ هه؟؟؟ عاملة ايـــــــه؟؟؟ وش بيغمز..

    ردحذف
  2. ربنا يحفظنا ويحفظ بنات المسلمين من شياطين الانس
    لولا

    ردحذف
  3. علي فكرة أفضل من تلكم في الموضع دا الدكتور طارق الحبيب ابدع فيها علي قناة الرسال .. ربنا يحفظ الجميع وسلمتي

    ردحذف
  4. عزيزتي كل قصة ولها ظروفها ولا يمكن ان نعمم الفشل على الجميع هناك علاقات ناجحة بنيت على اسس قويمة وكانت واضحة من البداية كما ان هناك ايضا علاقات فشلت رغم ان كل مقومات النجاح كانت متوفرة لها المسألة نسبية حسب ظروف كل حالة
    انا عن نفسي اؤمن بشئ واحد ان كل تصرف اتصرفه اراعي فيه مراقبة الله بالتالي هذا يجعلني واثقة اني لن اضعف ايا كانت المغريات
    دمت بكل ود وتمنياتي بالتوفيق لصديقتك

    ردحذف
  5. احم احم
    سلامو عليكو

    كلامك صووووووح جدا
    وفعلا لو راعيتي ربنا في تصرفاتك
    اكيد ربنا هيكون معاكي
    ومش هيخلف ظنك وهيوفقك

    ومش هقولك في ناس كويسة وناس وحشة
    والوحشين بقو اكتر
    والكلام اللي بقي عادي وقديم
    بس هقولك انتي بتصرفاتك بتحددي مين اللي ممكن يقربلك
    وازاي ممكن يتصؤف معاكي بالظبط

    واللي بيعمل حاجة مش صح باسم الحب بقوله :
    من ترك شيئا لله هوضه الله خيرا منه
    يعني لو شايف ان الحاجة دي غلط
    سيبها وربنا هيجيبلك الاحسن ان شاء الله

    طبعا الكلام ده ليها مش ليكي
    ههههههههه

    شكرا ع البوست الجميل
    وربنا يوفقك ويوفقها
    ويوفقني انا كمان بالمرة
    هههههههه

    سلامو عليكو

    ردحذف
  6. السلام عليكم
    كلامك صح جدا
    احنا لازم ناخد بالنا على نفسنا قوى وندرك ان احنا غالين قوى نحافظ على سمعتنا ونفسنا ومنديش الفرصة لحد انه يلعب او يتسلى بينا وعلى كل حال مش كله بيتسلى زى ما فى الشرفى الخير يعنى مش كل الناس زى بعضها
    تحياتى

    ردحذف
  7. صوح كلامك يا سوني

    ربنا يكملك بعقلك يا بنتي

    فعلا قصص الحب اللي حوالينا متشجعش خليها ترمي حمولها على الله وتخليها في النور واللي بيبقى في النور مبيعملش حاجة غلط

    ردحذف
  8. فى بنات كتير بتنخدع باسم الحب
    لكن البنت الشاطره هى اللى تراعى ربنا فى جميع تصرفاتها وكل خطوه تخطيها لازم يكون فى شخص قريب من قلبها تحكى له وتشارك معاه ويسلام لو كانت ماما هى الصديق والشريك ده
    اكيد ماما تتمنى السعاده ليها
    وعايزه كمان اقول مش كل زواج تقليدى اى صالونات ممكن يكون فاشل بالعكس مش لازم البنت تعرف الشاب قبل الزواج يا ما كتير حبوا بعض قبل الزواج وفشل زواجهم لكن المهم انه يكون شخص جاد يحترم الاخرين ويدخل الباب من بيته ومش ينط ذى الحراميه
    ربنا يسعدك ويحافظ عليكى

    ردحذف
  9. فعلا كل اللى قولتيه صح
    بس بلاش ناخد كل الناس بذنب غيرها
    اكيد وسط كل السلبيات فيه حاجه ايجابيه
    تفائلى و ان شاء الله خير

    ردحذف
  10. السلام عليكم

    للأسف الحب الآن أصبح مخاطرة كبيرة لأننا بنعيش في عصر إختفت منه المعاني الجميلة والأحاسيس الصادقة
    لاأن اللي بيحكمنا هو العقل والمادة مش المشاعر والأحاسيس

    ردحذف
  11. السلام عليكم

    ازيك يا سوني يارب تكوني بخير

    ثانيا عايز اقولك علي حاجه مهمه

    انا عميت

    ايوه عميت

    الخطوط الي انتي عامله بيها البلوج عميتني

    ندخل بقي في الموضوع

    والله يا سوني دا مابقاش بس في الحب والعلاقات بس

    ده بقي في كل شيء

    يعني بقي لازم يكون سوء الظن غالب علي الكل

    ولازم تقولي كل الناس حراميه او نصابين

    والناس مابقاش فيها خير

    لحد ما يثبت العكس

    وده بقي شيء مخوفنا دايما

    من كتر الي بنشوفه

    وبصراحه هي معاها حق

    بس الاهم يكون فعلا شاب جدع وجاد مش بتاع هزار

    ويكون بعد كده فيه تفاهم

    والاهم من كل ده

    زي ما قال ربنا عز وجل

    الموده والرحمه

    دول اساس اي علاقه

    يعني اي علاقه زوجيه يبقي فيها موده ورحمه

    وهما الاتنين يراعوا ربنا في بعض

    هتلاقي العلاقه مابينهم كلها سعاده لحد اخر العمر

    معلش طولت عليكي

    ديه اول زياره ليا

    وإن شاء الله مش هتكون الاخيره

    وأتمني دايما تنوريني

    تحياتي

    ردحذف
  12. بس هى عندها حق
    بس الفرص اللى زى دى
    متتسابش
    ولو كده
    بيتم اهم اختبار
    انو يتقدملها الاول ويبقى فى خطوبه
    وده ميمنعش انو ممكن يخلع

    بس ده قدر
    والواحد مش هيرقرا نيه اى حد
    بس فى نفس الوقت
    حاليا
    اهم حاجه السؤال عن العريس واصله
    عشان يبقى باين
    هيخلع
    ولا ابن ناس
    واخيرا
    لسه العمليه هتدهور
    فخليها تلحق فرصتها قبل ما يبيحوا الجيرل فريند فى مصر
    وتبقى مصيبه
    ومحدش يتقدم تانى
    ههههههههههههههههه

    ردحذف
  13. فى ناس كتير اكلمت فى الموضوع
    و افضل ان يكون كل حاجة برسمية
    و و إشهار و ان يدخلوا الباب من
    بابة ولا اية رأيك انت

    تحياتى لك حبيبتى

    ردحذف
  14. صح كلامك طبعا
    بس والله الواحد باه محتار وما هو عارف مين صح ومين غلط ومين بيفسد العلاقة ومين ناوي ومين بيتسلى وهكذا دواليك

    ربنا يرزقكوا بالأزواج الصالحين يا بنات مصر ويرزقني انا كمان بالزوجة الصالحة .. ايه حقي .. حقي ولا مش حقي .. حقي

    منور انا هنا طبعا مش كده هق هق هق

    ردحذف
  15. سوني..

    كلامك فعلا صح..ودايما بحس البنت بيكون جواها صراعات كتير

    ما بين ثقة اهلها والعاداتوالتقاليد والحب والعقل والدين...

    ما المشكلة تكمن في الوصول لحل وسط ما بين الحجا ديه دون تجاهل اي واحدة منهم.....وبيني وبينك...صعب جدا :)

    يارب تكوني بخير

    ردحذف
  16. احب البنت اللى تخوض التجربة بقوة ... واكتشفت ان لما ولد يقول لبنت انه عايز يتجوزها لازم تقوله لأ مش دلوقتى .. خلينا نعرف بعض أكتر ... ومتجيبهوش البيت ابدا الا لما تفكرى فى عيوبه ... ايوة عيوبه ... لأن الجواز هو ان نتحمل عيوب الآخر مش اننا نحب مميزاته ... كل المميزات الناس هتحبها ..... لكن الزواج مختلف عن الحب ... الزواج هو ان تكتشفى عيوب الآخر وتقفى مع نفسك وتسأليها ... هل استطيع ان اعيش مع هذا العيب او ذاك طول عمرى؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    الزواج علاقة عمر وليس يوم او سنة

    تحياتى

    ردحذف
  17. ابو علي:الحمد لله كويسه
    انت عامل اييييه بقي
    هاااااه؟؟؟
    عامل ايييييييييييييييه
    وش بيغمذ بالقوي:))

    ردحذف
  18. لولا وذهراء:اللهم امين يااااااااااااااااااارب
    شكمرا لمرورك:)

    ردحذف
  19. سيدي الرئيس:بأذن الله هتفرج:)

    ردحذف
  20. خواطر شابه:
    الفشل والنجاح دا شيء بلأأيد ربنا سبحانه وتعالي
    بس كل اللي بتمناه ليهعا
    لو هو حد كويس ربنا يخليه من نصبها
    اللهم امين:)

    ردحذف
  21. انسان عادي:بص ياااااعمونا
    احنا بردو قايمين بالواجب وذياده مع بعض والحمد لله
    لما بنعرف ان في بنت كدا ولا كدا
    يعني وقعه ولا وقعه فالحب يعني
    بنتكاتف علشان منسبهاشي لوحدها
    اصل بعيد عنكو مبنعرفشي فنظام اللوع ولا غيرو
    ولذلك اهو بنعمل اللي علينا
    علشا يجي اليوم ونلاقي حد واقف جنبنا فأي موقف نتعرض ليه
    فهمتنبي؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    ردحذف
  22. جوجو:معاكي فكل كلمه
    متيلا تيجي معانا فشلتنا
    دا انتي هتضحكي ضوحك
    موش دي الضوحك:))

    ردحذف
  23. ليدي:الي ليدي العثوله
    بصي سبيها علي ربنا
    طول مااحنا ماكسين فنفسنا كويس
    والحمد لله وافقين مع بعض وبساعد بعض
    وقبل دا كلو حطين فدماغنا ان ربنا شايفنا
    وديمن معانا
    يبقي الحمد لله
    لاتقلقي:)

    ردحذف
  24. مرمر:معاكي وموافقاكي كمان
    بس سواء كان في نجاح ولا فشل
    لاذم نتعلم من تجاربنا ومن تجارب اللي حولينا
    دي اكبر منفعه
    يارب يهدينا
    اللهم امين:)

    ردحذف
  25. عندما نحب:مهو كلو بيبان من التصرفات
    ذي المثل اللي بيقول
    خليك ورا ال............ لحد باب الدار
    ولا اييييييه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    ردحذف
  26. علاء سالم:هو موجود
    بس عامل ذي العنقاء والغول والخل الوفي
    نادر جدا
    ومحظوظ بجد اللي يلاقيه
    حتي لو لاقاه
    للاسف بعمايل الطرف التاني
    بيدمره

    ردحذف
  27. ذيذووووووووووو:غيرتلك البلوج كلو اهو
    اعمل بقي اللي انت عاوذو واتفرج براااااااااااااحتك خالص
    ههههههههههههههههه
    وكلامك صح
    بس اهلنا ربونا علي انها كدا
    الحياه كدا
    مفيش ثقه فحد
    لان مفيش حد اهل للثقه دي
    لحد مايجي اللي نثق فيه فعلا
    ويااما بيكون اهل ليها
    يااما لا
    والا دي
    بتبقي كتيير اوي
    ربنا يبعدنا عنهم يار
    قول اميييييييييييييين

    ردحذف
  28. hte illusionist:مهما لو الجيرن فريند نذلو مصر
    موش هيقعدو اكتر من يومين اساشا
    وانت عارف السبب:)

    ردحذف
  29. علاء المصري
    :ماشي ياعمونا:)

    ردحذف
  30. سلسبيل:دا موش رأيي لوحدي
    دا رأي الشرع اوالعرف والدين
    كلهم بيقولو كدا
    للكن اللي بيحصل علي ارض الواقع
    غير كدا تماما
    ربنا يهدي
    اللهم امين

    ردحذف
  31. كاتب مصري
    :اكييييد منور
    يسلام
    يسلام
    يسلام:)
    وبعدين دا موش حقك وبس
    دا حق لكل بشري موجود علي الارض
    كمن يوم ماابتدت الحياه الي ان يرث الله الارض وماعليها
    بس المشكله فاللعب والغش والخداع الكتيييير واي بيحصل حولينا
    موش بيخليك تثق فحد
    والكل ادام بعضههم مدانين الي ان تثبت برأتهم

    ردحذف
  32. طالبه مقهوره ..درجه اولي:سيظل الصراع قائما
    ولكن يختلف من مكان لمكان
    ومن ذمان لذمان
    يارب اسمع عنك كل اخبار حلوا
    يارب:)

    ردحذف
  33. مذكرات ذوجه:طب الحمد لله
    ديما بنقول كدا
    بس مين يسمع ومين يشوف
    وفالتجربه برضو اكبر دليل
    علي تحملنا للمسئوليه
    بس الاكبر بتبقي علينا
    يلا ربنا معانا ومعا الجميع
    يااااارب

    ردحذف